“Stel, je was een Gouden Eeuwer. En je kon een mooi schilderij veroorloven. Wat zou je uitkiezen? Waarom?”. Met deze werkvorm staan leerlingen stil bij de kunst uit de Gouden Eeuw, en onderzoeken zij informatie over hun favoriete schilderij.
Leerdoel
Je geeft voorbeelden van burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in Nederland
De werkvorm
Laat iedere leerling een schilderij uit de Gouden Eeuw kiezen leerlingen in de Rijkscollectie op de website van het Rijksmuseum. Leerlingen maken een infographic over hun schilderij. Op een groot vel plakken ze een afbeelding van het schilderij. Eromheen schrijven ze in kaders met pijlen zo veel mogelijk informatie. Je kunt ze ook digitaal laten werken. Laat hen bijvoorbeeld informatie toevoegen over:
De kunstenaar
Van wie het schilderij in de Gouden Eeuw was
Hoe je kunt herkennen dat het schilderij uit de Gouden Eeuw komt
Of een dergelijk schilderij nu nog steeds wordt gemaakt, waarom wel of niet
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.