Al snel is Nederland een wereldspeler in de handel. In deze video van SchoolTV Beeldbank leren leerlingen hoe Nederland zijn overzeese handel organiseerde.
Leerdoel
Je legt een relatie tussen overzeese expansie, het ontstaan van handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie
Vragen aan de klas
Welke factoren maken van Nederland een economische grootmacht?
Hoe onderhoudt Nederland relaties met andere landen?
Wat zijn de belangrijkste inkomsten voor Nederland?
Hoe behoudt Nederland zijn handelsmacht?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Handelsmonopolie
Laat de leerlingen een (levend) monopoliespel bedenken. Ze kunnen kiezen voor een live action spel of een bordspel. Centraal staan de belangrijkste begrippen uit de clip. De leerlingen bedenken een opdracht om binnen het spel te voltooien en stellen spelregels op. Laat tot slot enkele leerlingen het spel presenteren. Vraag leerlingen om het spel zichtbaar te maken hun uitleg in een Powerpoint of iets dergelijks te beschrijven.
Alternatieve werkvorm: Laat de leerlingen een spelregelboekje ontwerpen en schrijven.
Lestip 2: Peptalk
Geef leerlingen het volgende scenario: “Je bent opperkoopman of schipper aan boord van een schip van de VOC. Om duidelijk te maken dat jij de leiding hebt, spreek je iedereen voor het uitvaren toe. Iedereen kent de gevaren die de bemanning op de reis kan tegenkomen, maar jij hebt geen vrees. Daarom spreek je iedereen vol moed toe. Je vertelt dat zelfs de Portugezen en Spanjaarden geen kans zullen maken tegen jullie…”. Laat de leerlingen de peptalk van de leider van het schip schrijven.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.