Wat is een historische bron? In deze clip krijg je een antwoord op die vraag. Je maakt kennis met verschillende soorten bronnen en ziet voorbeelden uit de collectie van het Nederlands Openluchtmuseum. Ook ‘betrouwbaarheid’ behandelen? Bekijk de actieve werkvormen voor tips.
Leerdoel
Je selecteert uit een historische atlas en andere bronnen (tekstbronnen, afbeeldingen, tabellen, grafieken) passende informatie en beoordeelt die met het oog op bruikbaarheid voor een historische vraagstelling.
Vragen aan de klas
Welke soorten bronnen zijn er?
Geef van elke soort bron een voorbeeld.
Waarom is het verstandig meerdere bronnen te gebruiken?
Welke bron levert de meeste informatie op? Is er een goed/fout antwoord op deze vraag?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Twitter als bron?
Vraag: ‘welke bronnen zou iemand over 500 jaar gebruiken om onze tijd te onderzoeken?’. Leerlingen denken eerst in groepen na. Sta daarna klassikaal stil bij de betrouwbaarheid van de bronnen die leerlingen hebben bedacht.
Lestip 2: Onderzoek doen
Laat leerlingen (in groepjes) een vraag bedenken die ze met behulp van bronnen kunnen beantwoorden. Laat de leerlingen samen bedenken welke bronnen ze zouden gebruiken. Daarna wisselen groepen hun vragen uit. Komen andere groepjes tot dezelfde bronnen?
Lestip 3: De ultieme bron
Laat leerlingen een poster maken met alle mogelijke historische bronnen. Daarna discussiëren ze: ‘welke bron zou de meeste informatie opleveren?’. En ook: ‘is er een goed/fout antwoord op die vraag?’.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.