Hoe doe je onderzoek naar het verleden, welke bronnen gebruik je en hoe moet je met die bronnen omgaan? Geef leerlingen de opdracht om een ‘Bronnen voor dummies’ handleiding te maken.
Leerdoel
Je selecteert uit een historische atlas en andere bronnen (tekstbronnen, afbeeldingen, tabellen, grafieken) passende informatie en beoordeelt die met het oog op bruikbaarheid voor een historische vraagstelling.
De werkvorm
Geef leerlingen de opdracht om een ‘Bronnen voor dummies’ handleiding te maken. Dit kan een geschreven boekje worden, maar je kunt leerlingen ook wat creatieve vrijheid geven. Als de inhoud maar klopt! Je kunt leerlingen hun eigen boekje laten maken, maar je kunt ook de verschillende onderdelen over groepen leerlingen verdelen. Zo maak je als klas een nuttige handleiding, die vast nog vaak van pas zal komen.
Richtlijnen
Mogelijke richtlijnen die je de leerlingen kunt meegeven:
Welke soorten historische bronnen er zijn
Voorbeelden van historische bronnen
Betrouwbaarheid van historische bronnen
Waar je op moet letten als je een historische bron gebruikt
Fouten die je snel maakt bij gebruik van historische bronnen
Veelgestelde vragen over gebruik van historische bronnen (+ antwoorden)
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.