Het illegale Parool
artikel

Het illegale Parool

94
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

De kranten uit de oorlog zijn belangrijke bronnen. Ze schrijven over nieuws uit die jaren en de reacties van het volk. Op deze pagina kunnen leerlingen kranten van 1940-1945 inkijken. Gebruik de actieve werkvorm om leerlingen gericht te laten kijken naar de kranten. Ze onderzoeken waarover de kranten schreven en hoe burgers reageerden op de bezetting.

Leerdoel

  • Je herkent voorbeelden van collaboratie en verzet van de Nederlandse bevolking

Actieve werkvormen

Lestip 1: Zoekopdracht

  1. Bespreek met de leerlingen hoe je kunt reageren op een bezetting van je land. Laat de leerlingen voorbeelden geven op basis van hun voorkennis en het nieuws.

  2. Maak kleine groepen. Laat de groepen de kranten van het Parool bekijken. Ze beantwoorden de volgende vragen:

  • Welk soort berichten staan in de kranten?

  • Zoek een voorbeeld van samenwerking met de bezetter in de berichten. Noteer de editie en bladzijde.

  • Zoek een voorbeeld van verzet tegen de bezetter in de berichten. Noteer de editie en bladzijde.

  • Zoek een voorbeeld van je aanpassen aan de bezetter in de berichten. Noteer de editie en bladzijde.

  1. Reflecteer met de klas op hun antwoorden bij stap 1. Wat vinden ze van de nieuwsberichten? Verbaast het ze? En wat kunnen ze ervan leren?

leerdoelen

  • 9.4. De Duitse bezetting en de Jodenvervolging