"Doe ons ook maar zo'n Nachtwacht"
opdracht

"Doe ons ook maar zo'n Nachtwacht"

263
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Stel dat Rembrandt naast de bekende Nachtwacht een schilderij had gemaakt met daarop de grootste Nederlandse wetenschappers uit de Gouden Eeuw. In deze werkvorm ontdekken leerlingen op leuke, creatieve manier welke grote wetenschappelijke ontdekkingen wetenschappers in de Gouden Eeuw deden.

Leerdoel

  • Je illustreert kenmerken van het nieuwe (revolutionaire) wetenschappelijke denken met voorbeelden

De werkvorm

Het is een koude morgen in 1642. In een hoek van Rembrandts atelier staat zijn laatste schilderij klaar. Het is een groot schutterstuk met daarop de compagnie van Banninck Cocq en Van Ruytenburgh. Als op zijn deur wordt geklopt, treft hij een verzameling wetenschappers voor zijn huis. Eenmaal binnen zeggen ze: ´Doe ons ook maar zo´n schilderij….´ En Rembrandt begint te schetsen…”

Maak met de klas deze nieuwe Nachtwacht van Rembrandt.

1. Laat de leerling zoeken naar Nederlandse wetenschappers uit de Gouden Eeuw. Laat elke leerling minimaal drie namen kiezen.

2. Maak met de klas een lijst met unieke namen. Iedere leerling kiest een andere wetenschapper.

3. Laat de leerlingen in enkele regels de wetenschapper beschrijven. Dat doen ze door te vertellen welke ontdekkingen hij deed en hoe hij onderzoek deed.

4. Iedere leerling prikt een afbeelding van de wetenschapper en een korte beschrijving op het prikbord in de klas (of een digitaal prikbord, bijvoorbeeld Padlet). Daag hen uit om elke wetenschapper ook een object mee te geven, zoals een microscoop of een afbeelding van een bacterie. Zo moet uit de afbeelding duidelijk worden wat de wetenschapper betekende voor de wetenschap in de Gouden Eeuw. (Of maak gebruik van een digitaal prikbord zoals Padlet.)

5. Bespreek na en stel wat verdiepende vragen.

Variatietips

  • Geef (een aantal van) leerlingen de optie om de wetenschappers te tekenen, realistisch of als een stripfiguur. Kunnen anderen raden welke wetenschapper ze hebben getekend?

leerdoelen

  • 6.4. De wetenschappelijke revolutie