Als reactie op de Nederlandse overheid maakte Arjen Lubach samen met rapper Fresku een eigen millenial-proof rapversie van de canon van Nederland. En die sloeg in als een bom. De boodschap? Je mag trots zjin op de Nederlandse geschiedenis, maar je moet ook de schaduwzijde kennen.
Leerdoel
Je herkent de betekenis van historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen voor het heden.
Je houdt er bij het betekenis geven aan heden en verleden rekening mee dat gedrag en ideeën van mensen door tijd, situatie en achtergrond worden bepaald.
Vragen aan de klas
Welke gebeurtenissen en belangrijke personen uit de geschiedenis herken je in de canon?
Wat wordt er bedoeld met 'zwarte bladzijden van de geschiedenis'? Wanneer is iets een zwarte bladzijde volgens jou?
Welke zwarte bladzijden komen er in de canon aan bod?
Waarover gaat de discussie die Arjen en Fresku voeren? Welke argumenten hebben zij?
Mag je trots zijn op de Nederlandse geschiedenis? Waarom wel/niet?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Luister(tijd)lijn
Laat leerlingen tijdens een tweede keer luisteren de onderwerpen, gebeurtenissen en belangrijke personen uit de geschiedenis die ze herkennen in de canon opschrijven. Hiervan maken ze een tijdlijn met eventueel extra informatie of beeld. Daarna kun je met leerlingen bespreken: waarom zou Arjen Lubach deze onderwerpen hebben uitgekozen?
Lestip 2: Adviesrapport
Maak kleine groepen. Leerlingen denken binnen hun groep na over de centrale vraag: 'hoe moet je met de zwarte bladzijden van de geschiedenis omgaan, en hoe kun je het verleden op een goede manier afsluiten?'. Je kunt deze vraag ook specifieker op een onderwerp richten, bijvoorbeeld het slavernijverleden. De groepen doen met een aantal aanbevelingen verslag van hun gesprek.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.