Museumonderzoek
artikel

Museumonderzoek

464
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze werkvorm gaan leerlingen zelf op onderzoek uit in het online archief van het Rijksmuseum van Oudheden, en presenteren na afloop hun uitkomsten. Leerlingen werken met beeldmateriaal van het Rijksmuseum van Oudheden, waardoor ze zelf de aansluiting bij hun eigen niveau en interesses kunnen zoeken. Door de vragen die leerlingen bij de beelden beantwoorden, oefenen ze ook met het toepassen van hun kennis. Je kunt deze werkvorm bij elk onderwerp gebruiken.

De werkvorm

Verdeel de leerlingen in groepen van drie leerlingen. Zorg ervoor dat binnen elke groep ten minste één leerling een computer heeft. Lees onderstaande opdracht aan je leerlingen voor.

“Stel, je krijgt de opdracht om zelf een expositie samen te stellen over de tijd van jagers en boeren. Deze expositie is opgebouwd uit 3 zalen:

  1. Onderwerp eerste paragrafen (bijv. jager-verzamelaars)

  2. Onderwerp middelste paragrafen (bijv. de eerste boeren)

  3. Onderwerp laatste paragrafen (bijv. het rijke Egypte)

Voor iedere zaal kies je drie goede stukken uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Maak een digitale presentatie met daarin de afbeeldingen van de stukken die gekozen hebt. Bij iedere afbeelding kun je in eigen woorden uitleggen:

  1. Wat het is en hoe oud het is

  2. Of het een geschreven of ongeschreven bron is

  3. Wat we dankzij dit voorwerp te weten komen over het leven van de mensen in de tijd van ..."

Leerlingen kunnen zoeken naar materiaal http://www.rmo.nl/collectie/-topstukken-.

Laat na afloop een paar groepjes hun keuzes presenteren. Stimuleer leerlingen om elkaar kritische vragen te stellen. Een leuke vraag kan zijn: heb je iets voorbij zien komen wat je heeft verbaasd?

leerdoelen

  • V.2.2. Bron en vraagstelling