Stel, je zou een hoofdrolspeler uit het tijdvak dat nu aan de orde is kunnen vragen voor een persconferentie. Een historische persoon waarover bronnen vertellen of een (met de klas bedacht) personage uit de vroege geschiedenis wiens leven we kennen dankzij opgravingen.
Leerdoel
Je legt de motieven van de personen uit
Je beschrijft belangrijke oorzaken en gevolgen
De werkvorm
Verdeel de klas. Het grootste deel van de leerlingen is interviewer en gaat vragen voorbereiden. Een aantal leerlingen bereidt zich voor op de rol van de historische persoon door zich goed in te lezen. Alle leerlingen gebruiken Feniks en evt. een online bron als informatiebron.
Houd vervolgens de persconferentie. Voorin de klas zit één historische persoon aan tafel. Alle andere leerlingen stellen vragen aan hem of haar. Laat de leerlingen van het groepje ´historische persoon´ afwisselend vragen beantwoorden.
Je kunt eventueel een leerling de rol van gespreksleider op zich laten nemen.
Variatietips
Laat de leerlingen na afloop van de persconferentie een kort artikel voor de krant schrijven. Geef de leerlingen eventueel een bepaalde invalshoek of titel van het artikel mee.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.