Cartografie & navigatie
opdracht

Cartografie & navigatie

67
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In 1492 was er al wel het nodige over de wereldkaart bekend in het westen. Maar over veel windstreken tastte men nog in het duister of had men hooguit vermoedens. Om op ontdekkingstocht niet te verdwalen op zee namen de schepen kennis en gereedschappen mee om op koers te blijven. In deze opdrachten onderzoeken de leerlingen wat er in die tijd wel en nog niet op de kaart stond en wat mogelijk was met navigatie.

Activerende werkvormen

Lestip 1: De kaart van de wereld

Langzamerhand ontstond de kaart van de wereld zoals wij die kennen. Laat de leerlingen op internet zoeken naar wat er rond 1492 op de wereldkaart stond en wat onbekend was.

Lestip 2: Navigatie

Tegenwoordig vertelt je mobiel waar je heen moet. Rond 1492 was navigeren moeilijk denk- en rekenwerk. Laat de leerlingen op zoek gaan naar de kennis en gereedschappen die ontdekkingsreizigers daarvoor lieten gebruiken. Laat leerlingen eventuele een navigatie-instructie schrijven van school naar hun huis. Wat zijn de voor- of nadelen van de oude en nieuwe technieken?

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie
  • V.3.1. Betekenis geven aan en oordelen over het verleden