Strip: de tijd van de industriële revolutie
artikel

Strip: de tijd van de industriële revolutie

607
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze opdracht maken leerlingen een stripverhaal over de industriële revolutie. Zo demonstreren ze op een creatieve manier hun kennis van het onderwerp.

Leerdoel

  • Je beschrijft de belangrijkste kenmerken van de industriële revolutie

  • Je beschrijft de gevolgen van de industriële revolutie voor de werk en leefomstandigheden van de arbeiders

  • Je legt een relatie tussen de industriële revolutie en emancipatiebewegingen

De werkvorm

  1. Maak met de klas op het bord een woordweb over de industriële revolutie.

  2. Geef de leerlingen dit woordweb als informatiebron bij de volgende opdracht

  3. Laat de leerlingen in groepen een stripverhaal maken over het werk in de eerste fabrieken. Leerlingen kunnen de strip tekenen of digitaal uitvoeren, bijvoorbeeld met Toony Tool, Pixton of Storyboardthat. De strip moet voldoen aan de volgende criteria:

  4. De strip is verhalend met een of meer hoofdpersonen

  5. De strip geeft een duidelijk tijdsbeeld van de industrïele revolutie

  6. In het stripverhaal komen minimaal zes kernbegrippen uit het woordweb voor

Tip: ken je de online tools niet? Vraag van tevoren een of meer leerlingen een uitleg over een van de online tools voor te bereiden en aan de groep te geven.

leerdoelen

  • 8.1. De industriële revolutie en de opkomst van emancipatiebewegingen