De moed van Gaspar Yanga
video

De moed van Gaspar Yanga

145
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Maak kennis met Gaspar Yanga, een echte strijder, die hoop en vrijheid gaf aan vele tot slaaf gemaakte mensen. Yanga leidde volgens overgeleverde verhalen één van de meest succesvolle slavenopstanden in Amerika. Het verhaal van Yanga laat een breder perspectief zien over de ontdekkingsreizen in de zestiende eeuw. Zijn moed kan jongeren inspireren om op te staan voor hun vrijheid. Bekijk de video en verwerk deze met behulp van de vragen aan de klas of de actieve werkvormen.

Deze video en bijbehorende vragen en werkvormen zijn gemaakt door Anta Lo, studente Academie Artemis.

Leerdoel

  • Je beschrijft wie Gaspar Yanga was en wat hij betekende voor de slavenhandel en de strijd om vrijheid

  • Je beschrijft het belang van vrijheidsstrijders voor de geschiedenis

  • Je bediscussieert de betekenis van vrijheid voor jou en voor mensen in het verleden

Vragen aan de klas

  1. Tussen welke continenten vond de driehoekshandel plaats?

  2. Wat leverde de handel voor elk continent op?

  3. Wat zorgde ervoor dat de opstand van Gaspar Yanga een succes was?

  4. Welke gevolgen zou de opstand kunnen hebben gehad voor de slaven?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Een standbeeld voor….

In de plaats Yanga (Mexico) staat sinds 1976 een standbeeld van Yanga om hem te eren. Vraag aan de leerlingen: Stel, jij mocht een standbeeld voor iemand uit de geschiedenis laten maken. Voor wie zou je dat willen doen en waarom? Stel je mag een standbeeld weghalen. Voor welk standbeeld zou er geen plaats meer moeten zijn en waarom?

Lestip 2: Wat is vrijheid voor jou?

Laat leerlingen in groepjes een mindmap op een groot vel papier maken over wat vrijheid voor hen inhoudt. Verzamel alle antwoorden, bijvoorbeeld in steekwoorden op het bord of maak met MindMeister een digitale klassenmindmap. Wat denken ze: zou het antwoord op deze vraag anders zijn geweest voor Gaspar Yanga? Hoe dan? Waarom?

Laat de leerlingen naar aanleiding van de woorden op het bord afbeeldingen (tekeningen, schilderijen, foto’s etc) zoeken van vrijheid. Print deze afbeeldingen uit en laat de leerlingen met hun uitgezochte afbeeldingen een collage maken. Of laat de leerlingen een digitale collage maken.

Lestip 3: Stop-motion-stop-motion

De video over Gaspar Yanga is een stopmotion video (foto’s met telkens een beweging snel achter elkaar geplakt). Laat de leerlingen met hun telefoon zelf een foto’s maken en deze achter elkaar plakken in een programma als Imovie of Tiktok waarin ze duidelijk maken wat belangrijke aspecten zijn hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan zodat er gelijke rechten zijn voor iedereen.

Lestip 4: Wat kun je leren van vrijheidsstrijders?

Laat de leerlingen in groepjes kaartjes trekken met namen van andere (onbekende) vrijheidsstrijders (bijvoorbeeld Harriet Tubman, Sojourner Truth, Tula, Ma Pansa.)

Laat de leerlingen hierna in groepjes een korte presentatie voorbereiden met de informatie (en beeld) die ze hebben gevonden over deze strijder. Ze beantwoorden de centrale vraag: wat kun je leren van de vrijheidsstrijder op jullie kaartje?

Achtergrondmuziek in video: Devonté Hynes - Start the car & Devonté Hynes - Love Theme (Dance)

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie
  • V.3.1. Betekenis geven aan en oordelen over het verleden