De eerste schriften bestonden uit tekens en tekeningen. Met deze opdracht ervaren leerlingen hoe het is om in een soort hiërogliefen te schrijven en delen op die manier hun kennis. Erg leuk voor de betrokkenheid van leerlingen!
Leerdoel
Je legt veranderingen uit die het gevolg waren van de agrarische revolutie
Je legt politieke, economische en sociale veranderingen uit die het gevolg waren van het ontstaan van stedelijke gemeenschappen
De werkvorm
Laat leerlingen vertellen wat ze leerden over de onderwerpen tot nu toe. Maar laat de leerlingen dat doen in een eigen hiërogliefenschrift! De leerlingen tekenen de tekens of maken een digitale hiërogliefentekst.
Je kunt de paragrafen van dit hoofdstuk verdelen over groepen leerlingen, zodat ze als klas gezamenlijk een beeldsamenvatting maken. Of laat hen zelf een deelonderwerp kiezen om het onderwerp te beperken. Laat een aantal leerlingen hun tekst presenteren voor de klas, bijvoorbeeld de laatste les voor de toets.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.