Hunebedden: hoe dan?! -
video

Hunebedden: hoe dan?! -

249
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze video van SchoolTV wordt uitgelegd hoe een hunebed werd gebouwd. Met de actieve werkvormen laat je leerlingen de informatie over hunebedden verwerken.

Leerdoel

  • Je beschrijft hoe jagers-verzamelaars leefden

Actieve werkvormen

Lestip 1: Lief dagboek

“Lief dagboek. Mijn naam is ………..…….. .Vandaag is het zo ver: we starten met de bouw van een nieuw hunebed…”

Leerlingen leven zich in in een boer uit de prehistorie. Ze schrijven de rest van dit dagboekfragment. Ze moeten elk van onderstaande begrippen in hun verhaal verwerken. Na het schrijven wisselen ze hun verhalen met elkaar uit. Bespreek met je leerlingen of hun verhalen op elkaar lijken en of dat uitmaakt. Hoe hadden de ze begrippen moeten/kunnen verwerken? Kies bijvoorbeeld de volgende begrippen: boer, landbouw, trechtervormige bekers, handel, doden, winter, nomaden.

Lestip 2: Hunebed-vragen

Voordat jullie de video kijken, tekenen leerlingen een hunebed met daaromheen vijf vragen die zij over hunebedden hebben. Zijn er na het kijken van de video nog vragen onbeantwoord gebleven? Kijk of dit in het hoofdstuk aan bod komt. Zo niet, dan kun je samen een aanpak bedenken waarmee je de vraag kunt te beantwoorden

leerdoelen

  • 1.2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen