Vanaf je bureau naar Lascaux
artikel

Vanaf je bureau naar Lascaux

590
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Kijk goed om je heen in deze digitale reis door de beroemde grotten van Lascaux! Vlieg als een vogel door de grot en maak zo kennis met deze waardevolle vondsten uit de prehistorie. Voor jouw leerlingen is dit een gave kennismaking met de prehistorie. Daarnaast is het een goede opening voor een gesprek over archeologie.

Leerdoel

  • Je legt uit dat het ontbreken van schriftelijke bronnen in de prehistorie van belang is voor onze kennis van deze tijd

Vragen aan de klas

  1. Welke tekeningen heb je in de grot gezien?

  2. Mis je een tekening die je wel had verwacht? Of zag je tekeningen die je verbaasden?

  3. Zijn de grotten van Lascaux een voorbeeld van geschreven of ongeschreven bronnen?

  4. Hoe wist men dat dit tekeningen uit de prehistorie waren?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Leerlingen kijken in groepjes de video op hun eigen laptop en pauzeren op een moment dat zij zelf mogen kiezen. Wat zien ze getekend op de muren? Elk groepje geeft een zo uitgebreid mogelijke beschrijving. Verzamel alle antwoorden, bijvoorbeeld in steekwoorden op het bord.

Lestip 2: Wat kun je hier van leren?

Vraag leerlingen in groepen te bepalen: wat kun je van deze tekeningen leren over de mensen die in deze tijd leefden, en wat zul je nooit weten? Wat voor andere bronnen zou je willen vinden? Hoe weet je van welke tijd deze vondst is? Tip: laat leerlingen hun antwoorden en argumenten op een groot vel papier zetten, zo zijn ze actief bezig.

Lestip 3: Vragencarrousel

Start het hoofdstuk met de nieuwsgierigheid van de leerlingen. Geef leerlingen na de video twee minuten de tijd om zo veel mogelijk vragen te bedenken over de prehistorie. Dit doen ze aan de hand van de vijf vraagwoorden: wie, waar, waarom, wanneer, welke. Stimuleer hen om niet alleen operationele, maar ook filosofische vragen te bedenken. Bijvoorbeeld: wat is er belangrijker, het verleden of de toekomst? Deel de vragen in bij de vraagwoorden en bepaal samen welke vragen je het beste vindt. Deze vragen kun je door het hoofdstuk heen gebruiken als leidraad. Leuk: ga samen in discussie over de fiolofische vragen en daag je leerlingen uit een mening te vormen!

leerdoelen

  • 1.1. De levenswijze van jagers en verzamelaars