Wat is een grondwet, en waarom hebben we die? In deze Clipphanger wordt binnen 1,5 minuut op een duidelijke en grappige manier antwoord gegeven op deze vragen.
Leerdoelen
Je legt uit wat een parlementair stelsel is
Je legt uit waardoor mensen steeds meer politieke invloed kregen
Actieve werkvormen
Lestip 1: Klassengrondwet
Stel met de klas een klassengrondwet op. Elke leerling bedenkt (individueel) zoveel mogelijk regels voor in de klas. Daarna stellen leerlingen in groepjes een top 5 samen van de regels die ze hebben bedacht. Inventariseer klassikaal de top 5-lijstjes op het bord. Bepaal bij elke regel of het gaat om een basisregel (grondregel) of een regel die daarvan is afgeleid. Op het bord verschijnt zo een ‘democratisch’ tot stand gekomen klassengrondwet
Lestip 2: Grondwet design
Laat de leerlingen hun klassengrondwet (zie lestip 1) op een poster schrijven, met sierlijke letters en symbolen of tekeningen. Laat de leerlingen de belangrijkste afspraken (artikelen) bovenaan zetten. De mooiste exemplaren kunnen in de klas worden gehangen of in de lerarenkamer worden getoond.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.