Waarom hebben we een grondwet?
video

Waarom hebben we een grondwet?

242
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Wat is een grondwet, en waarom hebben we die? In deze Clipphanger wordt binnen 1,5 minuut op een duidelijke en grappige manier antwoord gegeven op deze vragen.

Leerdoelen

  • Je legt uit wat een parlementair stelsel is

  • Je legt uit waardoor mensen steeds meer politieke invloed kregen

Actieve werkvormen

Lestip 1: Klassengrondwet

Stel met de klas een klassengrondwet op. Elke leerling bedenkt (individueel) zoveel mogelijk regels voor in de klas. Daarna stellen leerlingen in groepjes een top 5 samen van de regels die ze hebben bedacht. Inventariseer klassikaal de top 5-lijstjes op het bord. Bepaal bij elke regel of het gaat om een basisregel (grondregel) of een regel die daarvan is afgeleid. Op het bord verschijnt zo een ‘democratisch’ tot stand gekomen klassengrondwet

Lestip 2: Grondwet design

Laat de leerlingen hun klassengrondwet (zie lestip 1) op een poster schrijven, met sierlijke letters en symbolen of tekeningen. Laat de leerlingen de belangrijkste afspraken (artikelen) bovenaan zetten. De mooiste exemplaren kunnen in de klas worden gehangen of in de lerarenkamer worden getoond.

leerdoelen

  • 8.2. Ontstaan van een parlementair stelsel en de toename van volksinvloed