Van slavernijplantage naar bar/restaurant
artikel

Van slavernijplantage naar bar/restaurant

176
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In dit artikel met videoreportage van de NOS leer je via een persoonlijk verhaal over de tijd van de slavernij in Suriname. Marsha Mormon (44) is een nazaat van de tot slaaf gemaakten, en heeft nu zelf de plantage in beheer. Zij vertelt over de geschiedenis van de plantage, en wat ze wat ze er nu mee doen.

Leerdoel

  • Je legt een relatie tussen slavenhandel en slavenarbeid op plantages.

Actieve werkvormen

Lestip 1: Museumaanwinst

Laat leerlingen een object ontwerpen voor het museum van Marsha. Het object kan een informatiebord, een wandschildering, een interactieve kaart of plattegrond of iets dergelijks zijn. Het object geeft informatie over het slavernijverleden. Bespreek voorafgaand waaraan een ontwerp moet voldoen (schets, tekst, toelichting, na een kladversie een netversie). Laat de leerlingen hun ontwerpen aan de muur van de klas presenteren

leerdoelen

  • 7.2. Slavenarbeid op plantages en de opkomst van het abolitionisme
  • V.3.1. Betekenis geven aan en oordelen over het verleden