In maart 1493 komt Columbus vol verhalen terug uit het nieuw ontdekte land van de indianen. Hij organiseert een persconferentie. Met deze werkvorm toets je de kennis van leerlingen over Columbus en zijn ontdekkingen door hen deel te laten nemen aan deze persconferentie.
Leerdoel
Je legt motieven voor de ontdekkingsreizen uit
Je beschrijft voorbeelden uit de eerste fase van de Europese expansie
De werkvorm
Verdeel de klas. Het grootste deel van de leerlingen is interviewer en gaat vragen voor Columbus bedenken. Een aantal leerlingen bereiden de rol van Columbus voor door zich in te lezen. De leerlingen gebruiken hierbij Feniks en evt. een online bron als informatiebron.
Houd vervolgens de persconferentie. Voorin de klas zit één Columbus aan tafel. Alle andere leerlingen stellen vragen aan Columbus. Laat de leerlingen van het groepje ´Columbussen´ afwisselend vragen beantwoorden.
Je kunt eventueel een leerling de rol van gespreksleider op zich laten nemen.
Variatietips
Laat de leerlingen na afloop van de persconferentie een kort artikel voor de krant schrijven. Geef de leerlingen eventueel een bepaalde invalshoek of titel van het artikel mee, zoals: goed voor de handel - nieuwe kennis - nieuwe vaarroutes...
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.