In deze opdracht leren leerlingen welke vertrekken een piramide heeft, en waar ze voor dienden. De video is een introductie van de werkvorm. Leerlingen werken met het volgende scenario.
“Archeologen lopen nu door oude stoffige ruimtes in piramides. Maar stel jij was de baas van de bouwplaats en de piramide is klaar. Je gaat hem vandaag opleveren aan de raadsman van de farao en je leidt hem rond.”
Leerdoel
Je beschrijft hoe Egyptenaren dachten over het leven na de dood
De werkvorm
Bekijk de video met de klas. Laat de leerlingen daarna onderzoeken welke vertrekken een piramide heeft en waarvoor ze dienen. De leerlingen maken een aantal spiekbriefjes of flashcards waarop ze de belangrijkste begrippen schrijven. Laat vervolgens enkele leerlingen hun rondleiding voor de klas geven. Iedereen in de klas is raadsman van de farao en mag vragen stellen. Leerlingen kunnen hun rondleiding eventueel illustreren met een aantal foto´s op het digibord.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.