Gedropt in Egypte!
artikel

Gedropt in Egypte!

654
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Met Google Earth kun je leerlingen Egypte van bovenaf laten bekijken. En dat leidt tot een leuke, uitdagende werkvorm waarin leerlingen het ontstaan van de samenlevingen reconstrueren.

Leerdoelen

  • Je legt veranderingen uit die het gevolg waren van de agrarische revolutie

  • Je legt politieke, economische en sociale veranderingen uit die het gevolg waren van het ontstaan van stedelijke gemeenschappen

Actieve werkvormen

Lestip 1: De leerling als reisbureau

Ontdek samen met je leerlingen de kenmerken van het land Egypte. Met in- en uitzoomen kun je het land goed verkennen. Wat valt leerlingen op? Welke natuur kent het land, waar ontspringt de Nijl, waar liggen de steden en zien ze piramides? Geef leerlingen vervolgens de opdracht om in tweetallen de kenmerken van het land Egypte op een rijtje te zetten. Dit doen ze door een korte beschrijving van het land voor een toeristenfolder schrijven. Het is de bedoeling dat de ‘lezers’ de landkenmerken goed weten, dus zorg dat ze de belangrijkste kenmerken van het land noemen!

Lestip 2: Toeristenfolder als rode draad (vervolg op lestip 1)

Maak het schrijven van de toeristenfolder de leidraad van je lessen over Egypte. Laat leerlingen bijvoorbeeld aan het eind van de les hun folder aanvullen met een nieuw artikel: een artikel over de geschiedenis van Egypte. Je kunt leerlingen de opdracht geven om in hun artikel de kenmerken van Egypte te gebruiken om de geschiedenis van Egypte te verklaren. In een volgende les zou je leerlingen ook nog een artikel over de cultuur van Egypte kunnen laten schrijven, of een artikel naar keuze (bijvoorbeeld over hiërogliefen).

Lestip 3: Wat zou jij doen?

Stel leerlingen voor een scenario: “Stel, het is 6500 jaar geleden, en je wordt gedropt in Egypte. Er zijn nog geen steden, er is niets. Wat doe je?”. Laat leerlingen in groepjes een antwoord bedenken op de vraag. Probeer aan de hand van de antwoorden een soort reconstructie te maken van hoe de samenleving in Egypte is ontstaan. Je kunt hen bijvoorbeeld een stappenplan laten maken, of een ‘hoe overleef ik? gids’.

leerdoelen

  • 1.2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen
  • 1.3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen