Wie kun je niet meer bezoeken als plotseling een muur door jouw stad wordt gebouwd? In deze les ervaren scholieren wat het betekent als hun stad of dorp ineens in tweeën wordt gedeeld.
Leerdoel
Je kunt oorzaken en aanleiding van de bouw van de muur benoemen
Je kunt de invloed van de tweedeling op het openbare leven benoemen
De werkvorm
Begin de les met een inleiding over de Berlijnse muur. Bijvoorbeeld met een verhaal of een film van Deutsches Welle: Eingemauert. Vraag naar wie wel eens in Berlijn is geweest.
Je kunt kort iets vertellen over de achtergrond van de opdeling van Berlijn en de oorzaken en aanleiding van de bouw van de muur. Laat daarbij een kaart van Berlijn op het smartboard zien met een duiidelijke lijn waar de muur liep. Projecteer vervolgens een plattegrond van jouw stad en trek een min of meer logische lijn, bijvoorbeeld langs riviertjes, kanalen of hoofdwegen van noord naar zuid. Samen met de leerlingen kun je hierbij ´Chruchill of Stalin´ spelen. Wie krijgt de strategische plaatsen? Als jij dit gebouw neemt, krijg ik de hele straat.
Als je klaar bent, bekijken de leerlingen waar zij wonen. En waar hun beste vriend of familie woont. Wat betekent dit voor hen persoonlijk? Kunnen ze nog naar school, sporten of chillen? Laat leerlingen vervolgens een brief (in het Duits) sturen naar een vriend, familie of kennis aan de andere kant van de muur. Ze vertellen hoe het aan hun kant van de muuris en ze informeren naar het leven aan de andere kant. Wijs de leerlingen erop dat ze moeten oppassen wat ze schrijven, want hun brief kan onderschept. worden.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.