Grote opruiming?
video

Grote opruiming?

204
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Hoe ga je vandaag de dag om met misdaden uit het verleden? Veel mensen vragen bijvoorbeeld om het ruimen van standbeelden die herinneren aan misdaden in de koloniale tijd. In deze clip komen voorbeelden van omstreden Nederlanders aan bod en vertellen historici hoe we kunnen omgaan met dit lastige verleden.

Leerdoel

  • Je herkent motieven voor de ontdekkingsreizen in voorbeelden.

  • Je houdt er bij het betekenis geven aan heden en verleden rekening mee dat gedrag en ideeën van mensen door tijd, situatie en achtergrond worden bepaald.

Vragen aan de klas

  1. Wat is belangrijke kritiek op vroegere kolonisten?

  2. Wat kunnen we volgens historici in de clip met hun standbeelden en straten doen?

Actieve werkvormen

Lestip 1: In de buurt

Laat de leerlingen onderzoeken of in hun stad sprake is van omstreden straatnamen of standbeelden. Kunnen zij in de plaatselijke en regionale media standpunten vinden ten aanzien van deze voorbeelden? En wat vinden zij zelf?

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie
  • V.2.1. Standplaatsgebondenheid