Mijn familiegeschiedenis
artikel

Mijn familiegeschiedenis

694
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Hoe goed kennen je ouders en grootouders hun eigen geschiedenis? En weten ze nog welke belangrijke historische gebeurtenissen plaatsvonden toen ze jong waren, trouwden en kinderen kregen. In deze opdracht leer je een tijdbalk te maken aan de hand van gesprekken over je familiegeschiedenis en de wereldgeschiedenis die je eigen familie meemaakte.

Leerdoel

  • Je ordent gebeurtenissen (uit je eigen leven) en gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen uit de geschiedenis met behulp van een tijdsbalk

De werkvorm

Laat leerlingen een tijdbalk maken met een stukje familiegeschiedenis. Leerlingen noteren wanneer hun (groot)ouders werden geboren en elkaar leerden kennen en/of trouwden. De leerlingen vragen hun (groot)ouders welke grote gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis rond die tijd plaatsvonden. De leerlingen kunnen bij de opdracht gebruik maken van de collectie van World Press Photo. Alle informatie plaatsen de leerlingen overzichtelijk op een eigen tijdbalk. Neem de tijd om met de leerlingen in gesprek te gaan over hun ontdekkingen rond de tijdbalk.

Thieme Meulenhoff en World Press Photos werken samen om mediawijsheid, informatievaardigheden en kritisch denken te bevorderen in de klas. Wil je meedenken hoe we deze vaardigheden nóg beter kunnen stimuleren? Neem dan contact op met vo@thiememeulenhoff.nl.

leerdoelen

  • V.1.1. Tijdsbesef