Nachtje museum
video

Nachtje museum

66
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In de film Night At The Museum komt de geschiedenis tot leven. Welke knappe koppen uit de Gouden Eeuw zouden per se in zo´n museum te vinden moeten zijn? Deze werkvorm is geïnspireerd op deze film. In de werkvorm stellen leerlingen zelf (op speelse manier) hun museumcollectie samen.

Leerdoel

  • Je illustreert kenmerken van het nieuwe (revolutionaire) wetenschappelijke denken met voorbeelden

De werkvorm

  1. Maak groepen van 4 leerlingen.

  2. Laat de leerlingen voor ieder lid van de groep een wetenschapper kiezen.De leerlingen zoeken samen naar de grootste ontdekkingen van deze wetenschappers. Ook onderzoeken ze de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de wetenschapper. Voor elke wetenschapper kiezen ze één beknopte bron om zich op te baseren.

  3. Het museum komt tot leven! De leerlingen spelen ieder de wetenschapper die ze kozen en vertellen over zijn leven en werk. Geef de leerlingen de ruimte om hun museum vol kopstukken van de Gouden Eeuw op hun eigen wijze aan de klas voor te stellen

  4. Sluit de presentatieronde af door de klas ruimte te geven om vragen te stellen.

Variatietips

  • Laat de leerlingen een mindmap maken waarop ze de knappe koppen verzamelen en bij iedereen enkele opmerkingen maken. Wetenschappers zullen waarschijnlijk herhaald voorkomen in de presentaties. Op die manier hebben de leerlingen de kans om hun aantekeningen te controleren en aan te vullen.

leerdoelen

  • 6.4. De wetenschappelijke revolutie