Regelmatig vinden duikers wrakken. Archeologen en historici bestuderen de naar boven gehaalde voorwerpen en proberen dankzij de voorwerpen het verleden beter te verstaan. In deze clip van Schooltv Beeldbank zie je wat een wrak ons allemaal leert.
Leerdoel
Je geeft voorbeelden van historische bronnen
Je geeft voorbeelden van vragen die archeologen en historici stellen
Vragen aan de klas
Geef voorbeelden van wat we leren van scheepswrakken.
Welke bronnen zijn er nog meer om te leren over hoe het op de schepen toeging?
Op welke manieren gebruiken archeologen en historici historische bronnen bij hun onderzoek naar scheepswrakken?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Vragencarroussel
Na het kijken van de video krijgen leerlingen 2 minuten de tijd om zo veel mogelijk wie/wat/waar/waarom/wanneer vragen op te schrijven die bij hen opkomen bij het onderzoeken van een scheepswrak. Vervolgens kies je als klas één vraag uit. Leerlingen bedenken in groepen een plan van aanpak hoe ze een antwoord op de vraag zouden krijgen. Welke bronnen zouden ze gebruiken, en kun je de vraag met zekerheid beantwoorden?
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.