In de 19e eeuw waren er de nodige mannen en vrouwen die opkwamen voor onrecht in de fabrieken. In deze opdracht kruipen leerlingen in de huid van deze voorvechters van rechtvaardigheid. Je kunt de video, een fragment uit de film Daens, gebruiken als inspiratie voor de leerlingen.
Leerdoel
Je beschrijft de gevolgen van de industriële revolutie voor de werk en leefomstandigheden van de arbeiders
De werkvorm
Maak groepen. Laat de leerlingen in deze groepen zoeken naar iemand die in de 19e eeuw tegen sociaal onrecht streed.
Laat hen in de huid van deze persoon kruipen en spelen hoe hij of zij opkwam voor arbeiders. De leerlingen schrijven een kort verhaal of script en oefenen dat. Belangrijk is in dit rollenspel de belangen van fabrieken en arbeiders te laten zien en te vertellen hoe deze persoon zich inspande voor verbetering van omstandigheden
Laat de groepen hun rollenspel spelen voor de klas en bespreek kort na hoe de hoofdpersoon te werk ging
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.