In deze video van SchoolTV wordt verteld over het Kinderwetje van Houten: wat de wet inhoudt en waarom hij er kwam.
Leerdoel
Je beschrijft hoe mensen steeds meer politieke invloed kregen
Vragen aan de klas
Waarom was kinderarbeid zowel voor ouders als voor fabrikanten noodzaak?
Welk werk werd vooral aan kinderen gegeven?
Hoe werd kinderarbeid uiteindelijk beperkt?
Hoe werd het vertrek van kinderen uit de fabrieken opgelost?
Actieve werkvorm
Lestip 1: Debat
Voer een kort debat met de leerlingen over kinderarbeid. Geef iedereen een rol: fabrieksbaas, fabrieksarbeider, vakbondsman, kind, grote klant van de fabriek, leverancier van de fabriek. Geef de leerlingen na het uitdelen van de rollen in kleine (willekeurige) groepen korte voorbereidingstijd voor het debat begint. Vraagt eventueel leerlingen om het debat zelf te leiden.
Lestip 2: Kinderarbeid anno 2019
Bespreek het bestaan van kinderarbeid in andere landen. Bedenk daarna met leerlingen de leerlingen argumenten voor- en tegen kinderarbeid. Daag hen uit na te denken over het standpunt van beide partijen.
Lestip 3: Bijbaantje
Laat de leerlingen onderzoeken welke regels gelden voor werken als 13-17-jarige. Welke regels bestaan er bijvoorbeeld voor werktijden, het soort werk, veiligheid en loon? Laat de leerlingen in groepen hun kennis noteren en aanvullen/controleren met een online bron. Bespreek daarna met de leerlingen wat op welke manier is geregeld en laat de leerlingen reflecteren hoe de regels zijn ontstaan en waartoe ze dienen.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.