Beeldenstorm in de VS
artikel

Beeldenstorm in de VS

153
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Beelden in de Verenigde Staten herinneren aan de vrijheidsstrijd en opkomst van de VS, maar ook aan hun slavernij en kolonialisme. In dit artikel lees je waarom veel Amerikanen daarom demonstreren tegen beelden in hun land: een moderne ‘beeldenstorm’. Bekijk ook de actieve werkvormen hieronder voor 3 tips om met jouw klas te praten.

Leerdoel

  • Je herkent motieven voor de ontdekkingsreizen in voorbeelden.

  • Je houdt er bij het betekenis geven aan heden en verleden rekening mee dat gedrag en ideeën van mensen door tijd, situatie en achtergrond worden bepaald

Vragen aan de klas

  1. Wat is de aanklacht van demonstranten? Wat willen zij?

  2. Waarom willen anderen de beelden behouden?

  3. Wat bedoelen we met de uitdrukking ‘beeldenstorm’?

  4. Wanneer was in de Nederlandse geschiedenis sprake van een beeldenstorm en waarom?

  5. Welke historische beelden staan vandaag in Nederland ter discussie?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Debat

Ga met de leerlingen in discussie over het wel/niet verwijderen van omstreden beelden. Laat één leerling de rol van voorstander op zich nemen, een ander heeft de rol van tegenstander. Eén van de leerlingen is de discussieleider. Kies als onderwerp bijvoorbeeld de Columbusbeelden.

Lestip 2: Betoog

Laat leerlingen een compact betoog schrijven over de zin of onzin van het verwijderen van beladen monumenten, ter grootte van een ingezonden stukje in de krant. Laat leerlingen zelf een (Nederlands) voorbeeld voor hun betoog zoeken. Zij kunnen eventueel hun betoog aan de klas presenteren.

Lestip 3: Nieuwe beelden ontwerpen

Het opruimen van beelden uit het verleden is van alle tijden. Nieuwe heersers vernietigden vaak de beelden van hun voorgangers. In onze tijd willen we graag rechtdoen aan het verleden en verduidelijken, verbieden of verwijderen we ´foute beelden´. Om spijt te betuigen maken we nieuwe beelden (denk aan slavernijmonumenten). Laat leerlingen een ontwerp voor een beeld of een monument maken. Laat leerlingen kiezen uit de onderwerpen: beeldenstorm, excuses over het verleden, lessen uit het verleden.

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie
  • V.2.1. Standplaatsgebondenheid