Agrarische samenleving - ambtenaar - archeoloog - bandkeramiek - cultuur – evolutietheorie - farao - geschreven bron - grafgift - hiërogliefenschrift - irrigatielandbouw - jager-verzamelaar - landbouwrevolutie
Met Quizlet begrippenlijsten geef je leerlingen de mogelijkheid om de belangrijkste begrippen op verschillende manieren te leren. In deze lijst vind je de begrippen uit hoofdstuk 3. Maak een gratis docentenaccount aan en speel het Quizlet Live spel in je les: gegarandeerd succes! Een keer anders spelen? Lees de actieve werkvormen hieronder voor direct toepasbare variatie voor je les.
Leerdoelen
Je legt uit waarom jagers-verzamelaars nomaden waren
Je legt veranderingen uit die het gevolg waren van de agrarische revolutie
Je beschrijft hoe de boeren dachten over het leven na de dood
Je legt politieke, economische en sociale veranderingen uit die het gevolg waren van het ontstaan van stedelijke gemeenschappen
Actieve werkvormen
Lestip 1 Quizlet Live, maar dan nog beter
Maak de Quizlet live games nog uitdagender door leerlingen in hetzelfde team met de ruggen naar elkaar toe te zetten. Dit zorgt ervoor dat ze meer met elkaar moeten communiceren en samenwerken. Is het te veel werk om de stoelen met de ruggen naar elkaar toe te draaien? Laat dan de leerlingen op hun eigen plek zitten en de antwoorden naar elkaar roepen.
Lestip 2: Verboden woord
Open de flashcards op je computer, maar projecteer ze niet op het digibord. Haal steeds één leerling naar voren. Die leerling omschrijft aan de klas het woord op de flashcard, maar mag NIET het woord zelf noemen. De klas probeert te raden om welk woord het gaat.
Lestip 3: Verboden woord, extreem!
Motiveer leerlingen door er een wedstrijdje van te maken. Maak teams van leerlingen met elk een teamcaptain die naar voren komt om woorden te omschrijven. Welk team raadt de meeste woorden in 1 minuut?
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.