In de powerpoint vind je drie afbeeldingen van nederzettingen. Een nederzetting in de tijd van jagers-verzamelaars, een nederzetting van de eerste agrariërs en een nederzetting in het oude Egypte. Bij de wekvorm hieronder vind je de instructies voor deze opdracht. Leerlingen onderzoeken de ontwikkelingen die hebben geleid tot drie verschillende nederzettingen.
Leerdoel
Je legt uit waarom jagers-verzamelaars nomaden waren
Je legt veranderingen uit die het gevolg waren van de agrarische revolutie
Je legt politieke, economische en sociale veranderingen uit die het gevolg waren van het ontstaan van stedelijke gemeenschappen
De werkvorm
Geef leerlingen in groepen de volgende opdracht. Bepaal zelf of je alle drie de afbeeldingen gebruikt, of dat je deze opdracht maar met twee van de afbeeldingen doet.
“In de drie afbeeldingen zie je een illustratie van het leven van de jager-verzamelaars, het leven van de eerste boeren en het leven in het oude Egypte.
Schrijf voor elk van de afbeeldingen op welke kenmerken het leven had dat is afgebeeld (Bijvoorbeeld: nomadenbestaan bij afbeelding 1).
Daarna ga je met je groepje bepalen wat er is veranderd tussen afbeeldingen. Wat is er bijvoorbeeld veranderd (wat is de oorzaak) dat je in afbeelding 1 tenten ziet, maar in afbeelding 2 huisjes?”.
Het is fijn om de antwoorden van leerlingen duidelijk in beeld te brengen, bijvoorbeeld op een poster, met tekeningen of een mindmap. Zo maak je een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen uit die tijd. Bepaal zelf wat je prettig vindt werken.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.