Irrigatie in Egypte
video

Irrigatie in Egypte

11.2k
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze animatie wordt uitgelegd hoe de jaarlijkse overstroming van de Nijl een rijk land van Egypte maakte. Leerlingen zien hoe irrigatie werkt, hoe er verschillende beroepen konden ontstaan, wanneer de piramides werden gebouwd en hoe dit alles werd gecoördineerd door de farao.

Tip: laat leerlingen de video voor de les kijken en laat hen bijvoorbeeld de kijkvragen hieronder thuis maken. Dan heb je in de les zelf meer tijd om actief met de lesstof aan de slag te gaan!

Leerdoel

  • Je legt politieke, economische en sociale veranderingen uit die het gevolg waren van het ontstaan van stedelijke gemeenschappen

Vragen aan de klas

  1. Welke beroepen zie je voorbij komen in de video? En welke beroepen denk je dat er nog meer waren in het oude Egypte?

  2. Wat is irrigatie?

  3. Welke taak had de farao?

  4. Waarom bouwden de Egyptenaren dijken om het water vast te houden?

  5. Wat zijn voordelen en nadelen van het wonen vlak langs de oevers van de rivier?

  6. Wat is de reden dat de piramides vooral in de tijd werden gebouwd dat de Nijl overstroomd was?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Tijdreis

“Stel eens voor, je zou in de tijd kunnen terugreizen. Je belandt in Egypte waar niemand nog weet heeft van irrigatie en andere mogelijkheden om te zorgen voor rijke oogsten. Jij kunt ze vast helpen...” Bekijk de clip met de klas. Geef leerlingen vervolgens de opdracht een stukje te schrijven over wat ze de oude Egyptenaren zouden vertellen over irrigatie, het bewerken van het land en het verbouwen van gewassen. Ze sluiten aan bij wat ze net gezien hebben in de clip. Taal wordt wel een belemmering als je zou terugreizen naar het oude Egypte. Daarom schrijf ze in hun beste hiërogliefenschrift, of teken je alles uit... Laat leerlingen op deze manier een beeldsamenvatting maken van hun kennis.

leerdoelen

  • 1.3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen