In dit artikel van Geschiedenis.NU wordt gesteld dat mannen en vrouwen in de jagers-verzamelaarssamenleving gelijkwaardig waren. Is dat waar, en wat heeft landbouw daar mee te maken? In de PDF vind je de tekst met leesvragen. Met de actieve werkvormen kun je extra verdieping zoeken.
Leerdoel
Je legt veranderingen uit die het gevolg waren van de agrarische revolutie
Actieve werkvormen
Lestip 1: Stelling en discussie
Introduceer het artikel met een korte discussie en een stelling waarover leerlingen stemmen.
Voordat jullie dit artikel lezen, laat je leerlingen discussiëren overleggen over de vraag: “Zijn mannen en vrouwen in Nederland gelijk aan elkaar? Wat zorgt ervoor dat dit wel of niet zo is?”. Bepaal samen wat ervoor zorgt dat er ongelijkheid is.
Leerlingen leven zich nu in in de tijd van jager-verzamelaars. Laat hen stemmen over de stelling “vrouwen waren onderdanig aan de man in de jager-verzamelaarssamenleving”: waar of niet?
Na het lezen van het artikel kun je op hun stemmen terugkomen en samen reflecteren welk antwoord zij hadden moeten kiezen en waarom.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.