Oorzaak en gevolg benoemen
artikel

Oorzaak en gevolg benoemen

246
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Een van de leerdoelen van dit hoofdstuk is dat je moeten kunnen omgaan met ‘oorzaken en gevolgen’. Laat leerlingen aan de hand van gerichte vragen dit aspect van historisch redeneren toepassen op het artikel bij deze tegel (over een 300.000 jaar oud kampvuur) of een artikel naar keuze.

Leerdoel

  • Je kunt oorzaken en gevolgen in een bron benoemen

De werkvorm

Laat de leerlingen (in tweetallen) het artikel bij deze tegel lezen of op de website van Scientias zelf een artikel kiezen. Laat de leerlingen als ze zelf kiezen zoektermen als prehistorie en neanderthalers gebruiken. De leerlingen lezen het artikel en passen de onderstaande vragen op het artikel toe. Ze maken aantekeningen in steekwoorden en formuleren daarna bij elke vraag een concreet antwoord. Laat enkele leerlingen hun antwoorden presenteren en beredeneren aan de klas. Bij een zelf gekozen onderwerp is het belangrijk dat zij het goed introduceren.

  1. Wat is er gebeurd?

  2. Wat waren dagelijkse bezigheden en aan welke vondsten kan je dat zien?

  3. Zet de bezigheden en vondsten op een rij en benoem wat een oorzaak is en welk gevolg/gevolgen (vondsten) daarbij hoort/horen.

leerdoelen

  • V.1.2. Causaliteit