Begrippen: stuwdam - hydro-elektriciteit
Ruben brengt een bezoek aan de Drieklovendam. De hele aflevering is interessant, maar de vragen gaan alleen over het stuk tussen 12.03 en 27.42. Daar gaat hij namelijk iets bijzonders doen: hij gaat de dam ín. Ook bezoekt hij een gezin dat 160 meter omhoog is verhuisd, omdat hun oude huis in het stuwmeer is verdwenen.
Leerdoelen
Je stelt vragen (en blijft vragen stellen) over gebieden en verschijnselen.
Je herkent een waarderende aardrijkskundige vraag herkennen, je stelt deze op in een gegeven en nieuwe situatie, en je vergelijkt deze met andermans standpunt.
Vragen aan de klas
Stel jouw leerlingen de volgende vragen bij het fragment uit de aflevering.
1. Welke voordelen van de dam noemt Ruben?
2. En welke nadelen?
3. Waarom moet Ruben lachen in het gesprek met de man die de dode zilverreiger meebrengt?
4. Welke voor- en nadelen heeft de dam voor het gezin waar Ruben gaat eten?
5. Stel je voor dat Ruben eenzelfde gezin bezoekt aan de andere kant van de dam. Welke voor- en nadelen zou dat gezin noemen denk je?
6. Als je de voor- en nadelen tegen elkaar opweegt die je hebt gehoord en gezien: ben je dan voor- of tegen de komst van de dam? Waarom?
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.