The rainmaker
artikel

The rainmaker

316
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrip: watertekort

Hoe krijg je genoeg water in het droge noorden van China? In China is een test gaande met regenmachines. Via een korte animatie leren ze hoe die machines werken, waar ze worden getest en waarom daar. Ook kijken ze naar de voor- en nadelen van die locatie en deze methode. Vervolgens lezen ze individueel of in kleine groepjes het artikel door en beantwoorden ze nog drie vragen.

Leerdoelen

  • Je beschrijft en verklaart de verschillende fasen van de waterkringloop.

  • Je stelt vragen (en blijft vragen stellen) over gebieden en verschijnselen.

De werkvorm
Geef jouw leerlingen de volgende opdracht, individueel of in kleine groepjes. Bespreek de antwoorden na afloop kort met de klas.

Stap 1: Bekijk de animatie en beantwoordt de volgende vragen:

  1. Waar in China worden de regenmachines getest?

  2. Hoe werken de regenmachines?

  3. Waarom moet China de regenmachines daar testen?

  4. Waarom is dat toch niet de meest zinvolle plek als je kijkt naar de bevolkingsspreiding en de neerslagverdeling?

  5. Waarom is deze vorm van waterwinning niet het hele jaar bruikbaar?

  6. Waarom zijn er toch stuwdammen of andere watermaatregelen nodig om het hele jaar door water in het droge deel van China te krijgen?

Stap 2: Lees het artikel en beantwoordt de volgende vragen:

  1. Welke nadelen van de regenmachines noemt het artikel? Noteer er tenminste drie.

  2. Welke maatregel zou China moeten nemen in plaats van de regenmachines volgens watermanagement-expert Hubert Savenije?

  3. Wat is je eigen mening over de regenmachines: is het een goede oplossing voor het watertekort in China, of niet? Leg je antwoord uit.