Een dag uit het leven
opdracht

Een dag uit het leven

130
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: landschap - klimaat - cultuur

Hoe zou het leven van jouw leerlingen er uit zien als ze niet in Nederland zouden wonen, maar in een Zuid-Amerikaans land? Leerlingen schrijven in deze werkvorm een dagboekpassage voor een denkbeeldige leeftijdsgenoot in een Zuid-Amerikaans land. Ze mogen zelf kiezen of ze in de wijk in Rio wonen van de foto, of op het platteland van Bolivia of een dorp in Argentinië. Laat ze vrij het internet gebruiken, maar het is wel slim om ze eerst een specifieke plaats te laten kiezen. Dan kunnen ze op de naam van die plaats zoeken en daar met Streetview een kijkje nemen.

Leerdoelen

  • Je benoemt en verklaart overeenkomsten en verschillen binnen en tussen gebieden.

  • Je beschrijft verschijnselen en gebieden door relaties te leggen tussen het bijzondere en het algemene.

De werkvorm
Laat jouw leerlingen een dagboekpassage maken van een dag uit het leven van een leeftijdsgenoot in een land in Zuid-Amerika. Hoe merken ze het verschil in landschap en klimaat tussen die plek en Nederland in hun dagelijkse leven?

De volgende elementen zijn leuk om erin te laten verwerken:
- wat eten ze als ontbijt, lunch en avondeten?
- wat voor kleding hebben ze aan?
- hoe gaan ze naar school, naar de sportclub, muziekles?
- hoe groot zijn de afstanden ongeveer?
- wat wordt ze geleerd op school?
- welke sport beoefenen ze? Is dit binnen of buiten?
- hoe ziet het landschap eruit in de buurt van de woonplaats? Zijn er bergen, gletsjers, vulkanen?
- hoe ziet hun huis eruit? En hun leefomgeving (waar ze dagelijks komen)?
- wat voor werk doen hun ouders?

Vragen aan de klas
Aan het eind van de opdracht kun je stilstaan bij de volgende vragen:
1. Wat is het grootste verschil met je eigen leven?
2. En de grootste overeenkomst?
3. Zou je willen ruilen met de persoon in je dagboek?