Begrippen: stukgoederen, massagoederen, overslag, mechanisatie, schaalvergroting
Als je het andere filmpje over de haven van Rotterdam te lang vindt of te veel gericht op de geschiedenis, kun je jouw leerlingen dezelfde lastige begrippen laten toepassen op deze beelden van het grootste containerschip ter wereld dat in Rotterdam aankomt.
Leerdoelen
Je bepaalt welke informatie nodig is voor het beantwoorden van een vraag.
Vragen aan de klas
Stel jouw leerlingen de onderstaande vragen.
1. Hoe lang is het schip?
2. En hoe breed?
3. Hoeveel containers passen er op?
4. Hoeveel schoenen zijn dat?
5. Het schip vervoert nu staal en meubels. Zijn dat massagoederen of stukgoederen?
6. Welke vracht verwacht je in de containers: het staal of de meubels? Waarom?
7. Wat heeft de vorm van de boeg te maken met het milieu?
8. Hoe denk je dat de vracht van het schip worden gehaald? Welk begrip hoort daarbij?
9. Wat heeft dit filmpje te maken met het begrip schaalvergroting?
10. Hoe worden de meubels en het staal daarna naar de plek van bestemming worden vervoerd denk je? Welk begrip hoort daarbij?
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.