Hoe is het leven daar?
opdracht

Hoe is het leven daar?

282
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: landschap

Hoe beïnvloedt landschap en klimaat je dagelijks leven? Leerlingen schrijven in deze werkvorm een dagboekpassage voor een denkbeeldige leeftijdsgenoot in een ander land. Ze ontdekken de rol van landschap en klimaat in Nederland en andere landen.

Leerdoelen

  • Je benoemt en verklaart overeenkomsten en verschillen binnen en tussen gebieden.

  • Je beschrijft verschijnselen en gebieden door relaties te leggen tussen het bijzondere en het algemene.

De werkvorm

Laat jouw leerlingen een dagboekpassage maken van een dag uit het leven van een leeftijdsgenoot in een land in een van de landschapszones uit dit hoofdstuk. Hoe merken ze het verschil in landschap en klimaat tussen die plek en Nederland in hun dagelijkse leven? Hieronder vind je een lijstje met elementen die leuk zijn om in het dagboek te verwerken. Aan het eind van de opdracht kun je stilstaan bij de vraag: welke invloed heeft klimaat en landschap op je dagelijks leven? Maar ook: ‘wat heeft deze opdracht met aardrijkskunde te maken?’ en ‘zou je willen ruilen met de persoon in je dagboek?’.

De volgende elementen zijn leuk om in het dagboekfragment te laten verwerken:

  • wat eten ze als ontbijt, lunch en avondeten?

  • wat voor kleding hebben ze aan?

  • hoe gaan ze naar school, naar de sportclub, muziekles?

  • hoe groot zijn de afstanden ongeveer?

  • wat wordt ze geleerd op school?

  • welke sport beoefenen ze? Is dit binnen of buiten?

  • hoe ziet hun huis eruit? En hun leefomgeving (waar ze dagelijks komen)?

  • wat voor werk doen hun ouders?