Maak je eigen kaart van China
artikel

Maak je eigen kaart van China

260
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: reliëf - landschap - klimaat

In deze opdracht maken jouw leerlingen een schetskaart van China. Op die manier leren ze de klimaten, de rivieren, de steden en de landschappen te ‘plaatsen’. De schetskaart is vervolgens een mooie samenvatting voor de leerling, maar tegelijk een goede kapstok voor ‘waarom daar-vragen’: waarom komt daar een droog klimaat voor? Waarom wonen juist daar veel mensen? En waarom ontspringen de rivieren daar?

Leerdoelen

  • Je verwerkt ruimtelijk bekende informatie tot een eenvoudige (digitale) kaart.

  • Je benoemt en verklaart overeenkomsten en verschillen binnen en tussen gebieden.

De werkvorm

Geef leerlingen een leeg A4-tje, een atlas en de volgende instructie:
1. Maak een schets van de buitengrenzen van China.
2. Zet de volgende steden op de juiste plek: Beijing, Shanghai, Shenzhen, Hongkong, Chongqing, Chengdu, Lhasa, Urümqi. Gebruik rondjes.
3. Maak een legenda en zet hier de steden in. Doe vanaf nu hetzelfde bij de volgende onderdelen op de kaart.
4. Geef aan waar de volgende landschappen liggen door de namen erin te zetten: Hoogland van Tibet, Tarimbekken, Gobiwoestijn, Himalaya.
5. Teken de klimaatgebieden op de juiste plek in de tekening. Doe dit met kleurtjes. Je mag schetsen, dit hoeft dus niet precies!
6. Teken de loop van de Huang He en de Jangtsekiang in.
7. Heb je aan het aanvullen van de legenda gedacht bij nummer 4 t/m 6?
8. Check je kaart? Mis je nog iets? Een titel misschien? En verd