Begrippen: atlas - plattegrond - Sydney
Laat je leerlingen Sydney ontdekken. Deze video neemt ze mee langs de bekendste plekken in de grootste stad van Australië.
Bij de actieve werkvormen vind je twee manieren waarop je leerlingen daarna aan de slag kunt zetten en de video kunt laten verwerken. De werkvormen nemen ieder ongeveer 30 minuten in beslag.
Leerdoelen
Je verwerkt ruimtelijk bekende informatie tot een eenvoudige (digitale) kaart.
Je beschrijft de locatie of kenmerken van een verschijnsel of gebied op een kaart.
Je geeft bij een plaats op de kaart een beeld (hoe ziet het eruit?) en/of begrip (wat is?).
Actieve werkvormen
Lestip 1: Kaart maken
Aan de hand van de video en extra informatie over Sydney die ze verzamelen, maken leerlingen een toeristenkaart van Sydney. Op de kaart worden de belangrijkste bezienswaardigheden in de stad weergegeven. Ook houden ze rekening met de benodigde onderdelen van een kaart.
Lestip 2: Toeristenroute
Geef leerlingen de opdracht een toeristische route door de stad Sydney uit te zetten. Ze houden rekening met vervoersmogelijkheden in de stad. Leerlingen kunnen de route uitzetten op hun zelfgemaakte kaart (zie lestip 1) of een bestaande kaart van Sydney. Eventueel kun je leerlingen laten beoordelen: wie heeft de leukste/handigste/snelste route uitgezet?
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.