Mental Map
artikel

Mental Map

809
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: eigen omgeving - mental map - plattegrond

Een kaart zit vaak ook in je hoofd. Iedereen maakt bijvoorbeeld bewust of onbewust in zijn/haar hoofd notities van de route die je dagelijks aflegt naar school; zo kan je namelijk ook de volgende dag weer op school komen. In deze opdracht zet een leerling zijn/haar mental map op papier.

Leerdoelen

  • Je verwerkt ruimtelijk bekende informatie tot een eenvoudige (digitale) kaart.

  • Je beschrijft de locatie of kenmerken van een verschijnsel of gebied op een kaart.

De werkvorm

Jouw leerlingen maken een mental map van de weg van hun huis naar school. Vraag leerlingen eerst hoe veel kilometer de weg van huis naar school is, en welke punten ze onderweg als wegwijzer gebruiken. Geef hen dan de opdracht om de weg naar school die hun hoofd zit, weer te geven op papier. In hun kaart verwerken ze de belangrijkste punten (wegwijzers) en andere kenmerken van de omgeving.

Sta ook stil bij de onderdelen die je altijd terugziet in een kaart. Welke zijn dat, en passen die ook in de kaart van de leerlingen? Laat leerlingen deze onderdelen toevoegen aan hun kaart, indien mogelijk.