Een nieuwe Bijlmer
video

Een nieuwe Bijlmer

86
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: selectieve migratie - herinrichting

Jouw leerlingen kennen de Bijlmer waarschijnlijk alleen als het station waar ze uit moeten stappen voor een concert in de Ziggo Dome of een voetbalwedstrijd in de Johan Cruyff Arena. Als ze bij het verlaten van het station de andere kant oplopen, komen ze in de Bijlmer. Een wijk waar veel verandert, ook omdat dat heel erg nodig was.

Leerdoelen

  • Je maakt je een voorstelling bij aardrijkskundige begrippen (hoe ziet het eruit?) en/of de beschrijving plaatsen op de kaart (waar is het?).

  • Je stelt vragen (en blijft vragen stellen) over gebieden en verschijnselen.

Vragen aan de klas
Stel jouw leerlingen de volgende vragen na het filmpje.
1. Waarom ontstond op de plek van de Bijlmermeer ruimte voor Amsterdam om woningen te bouwen?
2. Wat wordt bedoeld met de ‘functionele bouwstijl’?
3. Welk probleem leverde die functionele bouwstijl op in de Bijlmer?
4. Vooral gezinnen vertrokken op een gegeven moment uit de Bijlmer in de richting van Purmerend en Aalsmeer. Welke begrippen uit dit hoofdstuk passen daarbij?
5. Welke maatregelen zijn er inmiddels uitgevoerd om de Bijlmer weer leefbaarder te maken?
6. Van de Bijlmer werd bij de bouw echt verwacht dat het een zeer gewilde woonlocatie zou worden. Dat bleek dus niet helemaal te kloppen. Bedenk wat voor soort wijken er nu vooral worden gebouwd in je eigen woonomgeving. Hoe zien die woningen eruit en denk je dat ze toekomstbestendiger zullen zijn dan die in de Bijmer?