Mobiliteitsplan Utrecht 2040
video

Mobiliteitsplan Utrecht 2040

134
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: mobiliteit - smart city - duurzame stad - compacte stad

Toegegeven, dit mobiliteitsplan is niet voor 2050. Maar met 2040 komt het aardig in de buurt toch? De animatie duurt maar twee minuten, maar zit volgestopt met zo’n beetje alle thema’s uit zowel paragraaf 1 als 3. Uitstekend inzetbaar dus om te kijken of jouw leerlingen de begrippen en processen uit beide paragrafen kunnen toepassen.

Leerdoelen

  • Je beschrijft verschijnselen en gebieden op verschillende ruimtelijke schalen en leert daarbij patronen herkennen.

  • Je stelt vragen (en blijft vragen stellen) over gebieden en verschijnselen.

Vragen aan de klas

Stel jouw leerlingen de volgende vragen bij de animatie.
1. Waarom ‘loopt het overal vast als we niets doen’ aan de mobiliteit in Utrecht?
2. Welke drie manieren om je te verplaatsen krijgen voorrang in het plan? Waarom die?
3. Het eerste geactualiseerde punt in het plan voor 2040 is ‘slim bestemmen’. Wat betekent dit en waarom is dat belangrijk?
4. Welke oplossingen worden er naast ‘slim bestemmen’ nog meer genoemd om de drukte op straat in de toekomst te beperken?
5. Hoe wil het plan ervoor zorgen dat Utrecht Centraal en de binnenstad niet te druk worden?
6. Veel bewoners van Utrecht noemden het nieuwe NS-station Utrecht Vaartsche Rijn ‘onnodig’, omdat het station slechts 1,5 kilometer van station Utrecht Centraal ligt. Als het goed is kun jij nu uitleggen waarom dit station toch is gerealiseerd. Klopt dat?
7. In nieuwe woonwijken is het aantal parkeerplaatsen vaak beperkt. Waarom is dit zo en wat betekent dit voor de beschikbare ruimte in de stad?
8. Welk voorbeeld van een smart city komt tot slot in de animatie voorbij?
9. De begrippen ‘duurzame stad’ en ‘compacte stad’ worden niet genoemd, maar er zijn wel voorbeelden van beide begrippen langsgekomen in de animatie. Welke?
10. De ‘betaalbare stad’ komt wat minder duidelijk aan bod, maar volgens de gemeente houdt het plan hier weldegelijk rekening mee. Zij zeggen dat Utrecht een ‘inclusieve stad’ wil zijn en dat bijvoorbeeld scholen, winkels en andere voorzieningen ook voor mensen zonder auto bereikbaar zullen blijven. Met welke voorbeelden uit de animatie kan de gemeente aantonen dat dit zo is?