Begrippen: vruchtbaarheidscijfer, vergrijzing, grijze druk
Soms is het goed om je leerlingen eens goed naar kaarten te laten kijken, zoals naar deze kaart van de Wereldbank met daarop de ontwikkeling van het vruchtbaarheidscijfer van alle landen ter wereld van 1960 tot 2018. Kunnen jouw leerlingen de ontwikkelingen aflezen en vervolgens verklaren?
Leerdoelen
Je beschrijft en verklaart de groei van de wereldbevolking per macro-regio.
Je vergelijkt verschijnselen en gebieden met de eigen omgeving, daarbij stel je aardrijkskundige vragen en deze beantwoordt je ook.
Vragen aan de klas
Stel jouw leerlingen de onderstaande vragen aan de hand van de site.
1. Bekijk de kaart goed. Hoeveel kinderen krijgt een Nederlandse vrouw gemiddeld in 2018?2. En een vrouw in: - Zuid-Korea - Noord-Korea - Niger
3. Zet nu de tijdbalk onder de kaart op 1960. Vergelijk dezelfde landen als bij vraag 1 en 2. Welke ontwikkeling valt je op?
4. Scrol naar beneden. Hier zie je de bevolkingsontwikkeling van alle landen ter wereld staan. Kijk daarvoor naar het rode lijntje. Is de ontwikkeling van vraag 3 ook aan de gang in de rest van de wereld?
5. Kijk naar de vruchtbaarheidscijfers van de verschillende werelddelen in 2018. Wat is je conclusie?
6. Wat zullen de belangrijkste oorzaken van die grote verschillen zijn?
7. Wat zijn voor- en nadelen van een hoog vruchtbaarheidscijfer voor een land?
8. En wat zijn voor- en nadelen van een laag vruchtbaarheidscijfer voor een land?
9. Bedenk een oplossing voor het verhogen van het vruchtbaarheidscijfer van een land.
10. Bedenk ook een oplossing voor het verlagen van het vruchtbaarheidscijfer van een land.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.