Begrippen: bevolkingsdiagram - vergrijzing - levensverwachting
Wat zouden de overeenkomsten en verschillen zijn tussen de bevolkingsdiagrammen van China en Bangladesh? Dat gaan jouw leerlingen in deze opdracht bekijken. Ook kiezen ze nog een eigen land uit om te kijken hoe de bevolking zich daar ontwikkelt. Daarbij gebruiken ze de site van Population Pyramid. Bovenaan zien ze de totale bevolkingsomvang, links het bevolkingsdiagram en rechts de ontwikkeling van de bevolking tussen 1950 en 2100. Als ze rechts klikken op de blauwe lijn boven een jaartal past het bevolkingsdiagram zich aan dat jaartal aan. Onderaan kunnen ze via ‘country’ en het alfabet Bangladesh en het land naar keuze vinden.
Leerdoelen
Je verwerkt de gevonden informatie tot een antwoord op de vraag.
Je benoemt en verklaart overeenkomsten en verschillen binnen en tussen gebieden.
De werkvorm
Geef jouw leerlingen de opdracht om de volgende vragen individueel of in tweetallen te beantwoorden.
1. Ga naar de site www.populationpyramid.net en kies via ‘country’ en de letter ‘B’ voor Bangladesh en zet het jaar op ‘2019’. Hoeveel mensen wonen daar in 2019?
2. En in 2040?
3. Welke ontwikkeling heeft de bevolking van Bangladesh doorgebracht? Ga in op:
- de bevolkingsomvang
- de vorm van het bevolkingsdiagram
- het geboortecijfer
- de levensverwachting
4. Zorg dat je op de site het bevolkingsdiagram van China te zien krijgt. Vergelijk de ontwikkeling van de bevolking van Bangladesh tussen 2019 en 2040 met die in China. Wat zijn de overeenkomsten?
5. En wat de verschillen?
6. Stel je mag een bevolkingspolitiek ontwikkelen voor Bangladesh. Zou je dan eerder een eenkindpolitiek of een tweekindpolitiek invoeren?
7. Kies op de site een land naar keuze (niet China en Bangladesh, verder mag je alle landen kiezen). Beantwoord vervolgens vraag 1 t/m 6 voor dit land.
8. In welke van de drie landen die je hebt bekeken is de bevolkingsontwikkeling tussen 2019 en 2040 het meest gunstig voor de economie van dat land denk je? Leg je antwoord uit.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.