Kaartvaardigheden oefenen met het coronavirus
link

Kaartvaardigheden oefenen met het coronavirus

617
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: coronavirus - wereldkaart - soorten kaarten - kaartvaardigheden

Veel mensen zijn in de ban van het coronavirus en volgen de ontwikkeling op de voet. Als je de verspreiding over de wereld en in Nederland in de klas wilt bespreken kan je dat o.a. doen aan de hand van kaarten.

Daarbij is het wel heel erg belangrijk dat je de juiste kaarten gebruikt, want er gaan ook genoeg kaarten rond die een vertekend beeld geven. Aan de hand van goede en minder goede kaarten bespreek je met je leerlingen de verspreiding van het virus en test je hun kaartvaardigheden.

Leerdoelen

  • Je beschrijft patronen op een kaart en je gaat na of bepaalde patronen samenvallen.

  • Je beoordeelt informatie op bruikbaarheid voor het verhelderen van het onderwerp.

De volgende kaarten kan je gebruiken:

  1. Aantal positieve tests op het virus, per gemeente in Nederland: link 1

  2. Wereldwijde verspreiding met een overzicht van besmettingen, doden en herstelde mensen: link 2

  3. Artikel over het visualiseren van het coronavirus op goede en slechte manieren: link 3

  4. Kaart van The Times van 5 maart: link 4

  5. StoryMap over het verschil met andere virussen en het verloop van de verspreiding sinds december 2019: link 5

Werkwijze

Bekijk met je leerlingen de verschillende kaarten van de bovenstaande websites. De eerste twee websites worden regelmatig geüpdatet met nieuwe gevallen. Bespreek de onderstaande vragen met de klas. Houd er rekening mee dat enkele kaarten van link 3 en de kaart van link 4 een vertekend beeld geven van de verspreiding van het virus. Ga met je leerlingen in gesprek en laat ze zo ontdekken waarom een kaart 'goed' of 'fout' is. Als laatste kan je ze laten beschrijven/tekenen wat voor soort kaart ze zelf zouden gebruiken om de verspreiding van het corona virus in kaart te brengen.

Vragen aan de klas

  • Hoeveel besmettingen zijn er op dit moment in Nederland?

  • Hoe verhoudt zich dat tot andere plekken op de wereld?

  • Hoe komt het dat er eerst een lange tijd geen besmettingen waren in Nederland en nu wel?

  • Welke wereldkaarten geven een eerlijk beeld en welke kaarten vertekenen de werkelijkheid? (er staan wereldkaarten in link 2, 3 en 4)

  • Wat voor soort kaart zou jij gebruiken om de verspreiding op de wereld te laten zien? Bijvoorbeeld: choropleet, stippenkaart, figuratieve kaart (proportionele symbolen), heatmap, 3D-kaart.