Gamend leren over het klimaat in Europa
artikel

Gamend leren over het klimaat in Europa

446
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: klimaat – golfstroom – Europa – klimaatverandering

Games zijn enorm populair onder jongeren en ook in het onderwijs zijn ze goed te gebruiken. Speel met je klas één van de games die speciaal zijn ontwikkeld voor De Geo en leer meer over het klimaat in Europa!

Zoals bij elke game is een gamestory en een hoofdpersoon onmisbaar. De hoofdpersoon is onze eigen sidekick, Thiemo. Die raakt keer op keer in de problemen. Zo raakt hij de weg kwijt in de donkere Poolnacht of zit vast in de diepe sneeuw hoog in de Alpen. De leerling krijgt de opdracht om Thiemo door de diverse levels weer thuis te brengen. Om dat te kunnen heeft de leerling goede kennis nodig van de lesstof, worden vaardigheden, inzicht en creativiteit gevraagd. De game heeft dus naast didactische en diagnostische waarde ook een bijdrage in het vergroten van kennis en aanschouwelijk maken van de lesstof.

Dit kan in de klas, maar ook op afstand. In 4 losse educatieve games komen de belangrijkste onderdelen van hoofdstuk 6: klimaat en natuurlandschap in Europa aan bod.

Doen jouw leerlingen mee?

Bekijk hier de 4 games:

Paragraaf 1: Thiemo lost in the dark!
Paragraaf 2: Thiemo stuck in the snow!
Paragraaf 3: Thiemo needs to cool down!
Paragraaf 4: Thiemo is melting!

De games zijn ontwikkeld in samenwerking met Seppo.io. Dit is een Finse gameontwikkelaar uit Helsinki. Ze combineren het beste van twee werelden; Fins onderwijs en Finse technologie. Gamification is hot, zeker nu steeds meer docenten digitaal werken. Games zijn enorm populair onder jongeren. Seppo ziet dat leerlingen in games unieke leerroutes volgen en bereid zijn te leren door fouten te maken en daar beter van te worden. Die essentie van gamen heeft Seppo gevangen en gebruikt als basis voor Seppo.