artikel Over leren

Cramming

29/05/2020 3m

Veel leerlingen doen vaak aan ‘cramming’: in korte tijd heel veel leren. Lekker efficiënt, zou je zeggen. Maar de wetenschap zegt daar iets anders over. Werkt cramming, en waarom wel of niet?

Over cramming

De laatste avond voor een toets nog even ‘blokken’ of ‘stampen’ (in het Engels ‘cramming’ genoemd) is een veelvoorkomende leerstrategie van leerlingen. Deze manier van leren zorgt ervoor dat oppervlakkige kennis kort blijft hangen (en dus ook effectief is voor kleine toetsen op korte termijn), maar gaat voorbij een diepgaande kennis en is na enkele dagen voor een groot deel alweer vergeten. We kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie aan en beginnen die ook meteen weer te vergeten: gespreid leren in korte blokken is dan ook veel effectiever. Dit wordt onder meer duidelijk uit theorieën als de Cognitieve Load Theory en de Vergeetcurve. Daarbij is het belangrijk om te weten dat het voor leerlingen vaak lijkt alsof het herlezen of stampen juist wél effectief is (zie Illusion of Fluency), terwijl dat dus in werkelijkheid niet zo hoeft te zijn. Het is daarom aan te raden leerlingen inzicht te geven in deze theorieën en hen te helpen met gespreid leren. Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat door de hersenontwikkeling gemiddeld genomen slechts 10% tot 15% van de leerlingen vooruit kijkt: help hen dus met plannen, dat kunnen zij vaak nog niet zelf.

Meer weten?

Deze tip komt van leer.tips, een samenwerking tussen onderwijswebsite Vernieuwenderwijs en gedragswetenschappers van Neuro Habits. Leer meer over hun diensten op deze pagina.

Deel met je collega’s
deel via Microsoft Teams