artikel Over lesgeven

Afstandsleren: welke online tools gebruik je voor verwerking?

02/06/2020 3m

In dit artikel delen we onze tips en handige links over hoe je leerlingen de leerstof het beste kunt laten verwerken.

Verwerkingsopdrachten bij de lesmethode

Uitgevers van lesmethodes bieden vaak interactieve verwerkingssoftware voor leerlingen. Voor methodes van ThiemeMeulenhoff is die omgeving eDition. In eDition kunnen docenten directe feedback en een overzicht van de voortgang van leerlingen inzien. Iedere week organiseert ThiemeMeulenhoff webinars, waarin wordt uitgelegd hoe deze functies in eDition werken. Benieuwd naar de webinars? Neem dan contact op met vo@thiememeulenhoff.nl. We helpen je graag!

Geen tijd voor een webinar? Bekijk dan onze instructiefilmpjes met Mart van der Linden.

Verwerkingsopdrachten naast de lesmethode

Je kunt ook zelf verwerkingsopdrachten maken voor je leerlingen. Eenvoudige tools waarmee je verwerkingsopdrachten kunt vormgeven zijn Google of Microsoft Forms. In Google Forms kun je gewoon een formulier aanmaken en in de instellingen aangeven dat het een quiz moet zijn. In Microsoft Forms kun je direct voor de optie 'quiz' kiezen. Vervolgens kun je vragen opstellen, daar punten aan toekennen, feedback per antwoord invullen en daarnaast heb je als docent ook een overzicht van wat alle leerlingen ingevuld hebben.

Het voordeel van werken met Google Forms of Microsoft Forms is dat deze makkelijk te integreren zijn met Office of Google Classroom, twee veel gebruikte systemen op scholen. Hierdoor wordt delen makkelijker.

Interactieve spelletjes

Interactieve spelletjes kunnen natuurlijk ook nog steeds om leerlingen te laten oefenen. Zo kun je Kahoot en Quizizz Lessonup ook als huiswerkopdracht geven, wat betekent dat leerlingen of studenten via een link zelf de quiz kunnen doen. Ook hier kun je eventueel van bijhouden wie wat heeft ingevuld, zodat je de volgende lessen weer kunt richten op de stof die nog niet goed begrepen is.

Vergeet ook niet dat flashcards een heel effectieve manier zijn om informatie uit het geheugen op te halen. Dit kan digitaal op bijvoorbeeld Quizlet maar het is zeker ook effectief om leerlingen zelf antwoorden op papiertjes te laten schrijven voor een nog actievere verwerking van de lesstof.

Zorg voor herhaling!

Actieve herhaling (retrieval practice) is één van de belangrijkste dingen bij leren. Laat leerlingen/studenten bijvoorbeeld regelmatig quizvragen beantwoorden via Socrative, Kahoot , Google of Microsoft forms.

Geef persoonlijke feedback!

Feedback is essentieel voor het leren. Met Formative kun je (evt. realtime) inzien hoe leerlingen/studenten vragen beantwoorden en geschreven feedback en punten geven per persoon per vraag. Meerkeuze, open vragen, vragen op afbeeldingen, etc.

Verwerking kan ook offline!

Tot slot, het spreekt velen tot de verbeelding dat er nu "online" wordt lesgegeven maar staar je hier niet blind op. Offline middelen zoals boeken en effectieve leerstrategieën zijn even zo belangrijk. Geef je leerlingen daarom ook studietips mee hoe ze effectief kunnen blijven studeren, zoals bijvoorbeeld deze video reeks van onderwijswetenschappers van de Open Universiteit.

Deel met je collega’s
deel via Microsoft Teams